هر خودرو چند فیلتر دارد؟

0
5471

معمولا در هر خودرو به طور معمول چهار نوع فیلتر وجود دارد که عبارتند از فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر سوخت و فیلتر کابین. البته در برخی از خودرو ها فیلتر هیدرولیک فرمان و فیلتر هیدرولیک گیربکس نیز وجود دارد. (پخش عمده فیلتر) وظیفه فیلتر ها پالایش و تصفیه سیالات می باشد و با توجه به سیالاتی مثل روغن و هوا و سوخت که در فرآیند کارکرد خودرو نفش اساسی دارند، وجود فیلتر ها در خودرو بسیار ضروری است.

فیلتر روغن

فیلتر روغن آنطور که از نامش پیداست وظیفه تصفیه روغن موتور را دارد که نقشی است حیاتی. روغنی که در موتور خودرو وجود دارد به دلیل فرآیند فرسایش ناشی از کارکرد موتور آلوده به ذرات و آلودگی هایی می گردد که فیلتر روغن موجود در مسیر روغن موتور ذرات فوق را جذب و در خود نگاه میدارد که این فرآیند باعث روان تر کارکردن موتور و در نتیجه طول عمر بیشتر موتور می گردد. تعویض فیلتر روغن در هر بار سرویس خودرو واجب است و فیلتر نمیتواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد زیرا منافذ فیلتر بسته شده و باعث افت فشار روغن و نرسیدن روغن به قسمتهایی از موتور و آسیب دیدن موتور خواهد شد. همچنین توجه به کیفیت فیلتر روغن در طول عمر موتور خودرو ها  نقش مهمی دارد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا وظیفه پالایش هوای ورودی به موتور را دارد. هوای ورودی به موتور جهت مصرف در فرآیند احتراق موتور میباشد و با توجه به ایجاد احتراق در محفظه سیلندر و حرکت پیستون در سیلندر که بسیار حساس می باشد وجود گرد و خاک و ذرات معلق در هوا در فرایند احتراق میتواند اخلالی جدی در کارکرد موتور باشد. همچنین مجراهای دریچه گاز و استوپر هم باید تمیز و عاری از هرگونه ذرات خارجی باشد. لذا استفاده از فیلتر هوا به جهت رسیدن هوایی خالص به موتور امری است ضروری. همچنین باید دقت شود فیلتر های هوای مناسب و با کیفیت را برای خودروها مورد استفاده قرار داد تا علاوه بر پالایش هوای ورودی موتور بتواند حجم مطلوب هوای مورد نیاز خودرو را تامین نماید.

فیلتر هوا پراید انزکتوری

فیلتر سوخت

فیلتر سوخت وظیفه پالایش سوخت مصرفی موتور را به عهده دارد. سوخت نیز به دلیل تماس با قطعات حساسی مثل سوزن انژکتور و سیلندر و پیستون و سوپاپ ها میبایست عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات معلق باشد تا در کارکرد موتور خللی وارد نگردد.

فیلتر کابین

فیلتر کابین یا فیلتر اتاق هم وظیفه پاکسازی و آلایش هوای داخل اتاق خودرو را دارد و نقشی اساسی در سلامتی سرنشینان خودرو تمیزی داخل خودرو دارد. استفاده از کاغذ مرغوب در فیلتر کابین بسیار مهم است تا هوای کافی بتواند وارد اتاق خودرو شود .

فیلتر های نیمه و فول هپا

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.