فیلتر روغن چهار سوراخ و هشت سوراخ چه تفاوتی دارند؟

73
11801
فیلتر روغن نیسان ماکسیما
فیلتر روغن سبک تکساز

برای پاسخ به این سوال بار دیگر مدار روغن را با هم مرور خواهیم کرد.
پس از استارت زدن و به گردش در آمدن پیشرانه، یک پمپ مکانیکی داخل مخزن روغن به گردش در می آید و روغن درون کارتل را با قدرت مکش کرده و از سوراخ های دور فیلتر روغن عبور میدهد. پس از وارد شدن روغن به داخل فیلتر، روغن از کاغذ فیلتر عبور کرده و از لوله ی اسپیرال خارج میشود.


چرا در فیلتر روغن از لوله ی اسپیرال استفاده میشود؟
روغن وارد شده به درون فیلتر روغن از کاغذ صافی عبور کرده و با فشار وارد لوله ی اسپرال که در مرکز فیلتر روغن است وارد میشود.لوله ی اسپیرال همانطور که از نامش پیداست حالت مارپیچ دارد تا روغن را به حالت چرخش و با فشار مناسب وارد مدار روغن کند.


نقش سوپاپ نگهدارنده ی روغن در فیلتر روغن چیست؟
در زیر سوراخ های دور فیلتر روغن یک لاستیک ارتجاعی نقش سوپاپ یکطرفه را ایفا میکند که روغن با فشار وارد فیلتر میشود ولی از آن نمیتواند خارج شود.البته لازم به ذکر است که این سوپاپ در فیلتر های تقلبی صرفا نمایشی میباشد.

حال سوال دیگری پیش می آید که وجود این سوپاپ و نگه داشتن روغن به چه علت است؟ در استارت اولیه تا پیشرانه پمپ روغن را به گردش در بیاورد و روغن را به داخل فیلتر پمپ کند مدت زمانی به طول می انجامد که روغن ذخیره ی درون فیلتر روغن، جهت عدم آسیب به موتور، این زمان کوتاه را جبران میکند و یکی از راه های شناخت فیلتر های نامرغوب در استارت اول و مدت زمان خاموش شدن چراغ روغن مشخص می شود.
فیلتر روغن استاندارد یک سوپاپ اطمینان هم دارد.نقش سوپاپ اطمینان در فیلتر روغن چیست؟ در روزهای سرد زمستان در استارت اولیه روغن درون کارتل روغن بسیار غلیظ میشود و این غلظت زیاد باعث میشود که کاغذ فیلتراسیون اجازه ی ورود به روغن را ندهد و از طرفی پیشرانه ی تشنه خودروی شما شدیدا به این روغن نیازمند است؛ از این رو فشار روغن در لایه ی بیرونی فیلتر روغن ایجاد میشود که این فشار منجر به فشرده شدن فنر سوپاپ اطمینان شده و روغن تسویه نشده جهت رفع تشنگی موقت پیشرانه وارد مدار روغن میشود و این عمل تا زمانی که روغن گرم شود و غلظتش کاهش یابد ادامه پیدا میکند ضمنا این اتفاق زمانی که فیلتر روغن خودروی شما کثیف می گردد هم رخ خواهد داد. از این رو توصیه میکنم فیلتر روغن خودروی خود را با تعویض هر روغن تعویض نمایید تا هزینه های سنگین تعمیر موتور دامن گیرتان نشود.


حال میرسیم به سوراخهای اطراف فیلتر روغن و این سوال پیش می آید که فیلنر چهار سوراخ و شش سوراخ و یا هشت سوراخ چه تفاوتی باهم دارند؟

در واقع سطح مقطع سوراخ های دور فیلتر روغن با سطح مقطع سوراخ وسط فیلتر که در واقع خروجی روغن ما است برابر باید باشد پس اگر به فیلتر های چهار سوراخ توجه کنیم متوجه میشویم سطح مقطع سوراخ ها بزرگتر از سطح مقطع فیلتر های هشت سوراخ است و در واقع این موضوع هیچ اهمیتی در عملکرد فیلتر ندارد زیرا در هر حال سطح مقطع ورودی و خروجی روغن یکسان خواهد بود.

همچنین هیچگونه تاثیری بر فشار روغن موتور خودرو ندارد.
مطالب فوق حاصل تجربیات بنده بوده و خواهشمندم که اساتید اشکالات احتمالی را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارند .
سخن آخر سرویس تک با ارائه ی فیلتر های استاندارد به سلامتی خودروی شما کمک خواهد کرد.

73 نظرات

  1. با عرض درود وادب آیا عملکرد فیلتر 8سوراخ و 6سوراخ با یه قطر هم انداره در عملکرد موتور تاثیر دارد

  2. یا یه طور ساده تنها تفاوت فیلتر روغن موتور بنلی و پراید در تعداد سوراخها می باشد آیا جایگزین کردن این دو مشکل دارد.. چون فلتر بنلی گرون هست.. با تشکر

    • سلام فیلتر روغن پراید شش سوراخ و 8 سوراخ وجود دارد . برای بنلی استفاده از فیلتر روغن پراید مشکلی ایجاد نمی کند و کارکرد دو فیلتر یکسان است.

  3. سلام…هیچ تفاوتی بین فیلترروغن هشت سوراخ وشش سوراخ درعمل کرد خودرو نیست…سوراخ های روی فیلتر بخاطر این است مجرای خروجی روغن روی سیلندر یا پایه فیلتر یک عدد میباشد وقتی فیلتر به روی خودرو بست میشود معلوم نیست که روی مجرای خروجی روغن قرار گرفته یاخیر..به خاطر همین فیلترها برخی ۴سوراخ بزرگ بعضی ۶سوراخ و برخی ۸سوراخ دارند وهریک ازسوراخ ها به مجرای خروجی روغن نزدیک بود روغن بتواند به راحتی واردفضا فیلتر روغن شود..

  4. با سلام من فیلتر x33 گرفتم اندازه آن یک سانت از فیلتری که روی ماشین بود بزرگتر بود آیا توی عملکرد خودرو تاثیر داره البته صدای موتور زیاد شده آیا ربطی یه فیلتر داره
    با تشکر

    • ارتفاع فیلتر در حد یک سانت تاثیری روی عملکرد فیلتر ندارد. از نظر فنی فیلتر های بلند تر میتوانند مقدار بیشتری روغن را تصفیه کنند. ضمنا تاثیری در صدای موتور ندارد.

  5. آیا روشن شدن چراغ روغن در حالت سلو وقتی خودرو داغ است به سوراخ فیلتر روغن ربط دارد؟

    • روشن شدن چراغ روغن اگر به واسطه فیلتر باشد، آن فیلتر معیوب بوده و باید تعویض گردد. همچنین برخی از برندهای فیلتر که کیفیت را رعایت نمیکنند و از کاغذ نامرغوب و سوپاپ نامرغوب در فیلتر خود استفاده کرده اند موجب سو زدن چراغ روغن و یا روشن ماندن آن می گردند. لذا استفاده از برند معتبر برای فیلتر بسیار ضروری است.

    • سلام حتماً اویل پمپ رو چک کنید اولا فشنگی روغن رو تعویض کنید اگر باهم همین مشکل رو داشتید سریعاً نسبت به تعویض اویل پمپ موتور اقدام کنیذ.

    • بارعرض سلام ماشین من شاهین هستش امروز تعویض روغنی فیلتری گذاشت که روش نوشته بود پراید تیبا کویک ساینا ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ایا این فیلتر مشکلی ایجاد نمیکنه

  6. سلام یک سوال داستم
    اگر وسط فیلتر روغن را جلوی دهان قرار دهیم و فوت کنیم نباید هوا از اطراف خارج شود ؟
    آیا اگر هوا خارج شود سوپای فیلتر خراب یا تقلبی هست ؟

    • سلام
      به دلیل وجود سوپاپ برگشت روغن نباید هوا بتواند از سوراخ وسط وارد و از سوراخهای دور خارج شود. و اگر اینطور بشود سوپاپ برگشت روغن خراب است.

      • سلام ربط داره من براپژوفیلتر۸سوراخ انداختم چراع روعن شروع کردب چشمک زدن روزبعدرفتم چهارسوراخ انداختم دیگه چراع روغن روشن نشدوچشمک نزد

        • باسلام و درود من هم این مشکل رو داشتم که 4سوراخ انداختمم حل شد قبلش شنگی و خیلی چیزا رو عوض کردم نشد ولی با فیلتر 4 سوراخ حل شد یلتر قبلی ام هم سرکان بود

  7. سلام جناب مدیر
    من یه پراید ۱۳۱صفر خریدم
    بعد کارکرد ۱۴۰کیلومتر دیدم خودرو روغن ریزی کرده
    که تعویض روغنی بهم گفت فیلتر روغنت ترکیده
    بعد من تو سایت خوندم که دلیل ترکیدن فیلتر روغن خرابی سوپاپ اطمینان هست که در پایه فیلتر روی خودرو نصب شده حالا خواستم بدونم پراید سوپاپ اطمینان روی پایه فیلتر داره ؟یا اینکه نه خود فیلتر سوپاپ اطمینان داره؟

  8. سلام مدیر محترم خدا عمرت زیاد کنه که زکات دانست را میدهی یه ماشین پیکاپدارم تا حالا ار بار م یلنگ زده هر دو با ر بیشتر از 1000تا کارنمی کنه تو 1000 تا دوبار روغن فیلتر عوض کردیم الان دوباره صدا افتاده تو ابه خدا راهنمایی کنید

  9. سلام استاد
    فیلتر فرضا مارک سرکان و یا حتی بسیاری مارکهای دیگه مال رونیز و ماکسیما ون دلیکا و آریو روشون نوشته مخصوص این ماشینا هست و کد یکسان دارند حالا فیلتر ریو هم 99درصد با این فیلتر از لحاظ اندازه و محل نصب برابرند و راحت نصب میشه بنظرتون تفاوت دارن؟ میشه بجای هم نصب بشن؟ جالبه که با پرایدی هم فقط از لحاظ طول متفاوتند نظرتون چیه؟

    • سلام بله فیلترهای پراید و ریو با ماکسیما از نظر قطر و رزوه و واشر یکسان هستند و می توان این فیلترها را به جای یکدیگر مصرف کرد . تنها حجم روغن توصیه شده کمپانی اندکی تغییر می کند که برای موتور مشکلی ایجاد نمیکند.

  10. سلام من آردی دارم از وقتی تعویض روغن رفتم وقتی ماشین گرم میشه درجا ک کا میکنه چراغ روغن و استپ سوسو میزنه و با گاز دادن خاموش میشه علتش چی میتونه باشه

    • سلام فیلتر روغن را تعویض کنید و از فیلتر و روغن استاندارد و تهیه شده از فروشندگان معتبر استفاده نمایید

  11. سلام…
    منم آردی دارم چراغا میزنه…یه برند و مدل فیلتر استاندارد بهم معرفی کنید.
    اگر روغن منلسب هم میشناسید بگید.
    تشکر??

    • فیلترهای سرکان تکساز و یونیک مناسب هستند همچنین رون را از فروشگاه معتبر تهیه فرمایید و از روغن شرکتی استفاده نمایید

  12. سلام من تیبا کم کارکرد دارم صبح ها وقتی استارت میزنم یه صدایی از سمت موتورش میاد و سریع قطع میشه ،یکی از دوستان می‌گفت به خاطر فیلتر روغن تقلبی همه‌ی روغن برگشت میخوره تو کارتل و یاتاقان خشک کار میکنه ، خواستم بدونم واقعا به این دلیله؟

  13. سلام من تازگیا یه کاروان خریدم.فیلتر روغن تراکتور فرگوسن روش بود.تعویض روغنی فیلتر نیسان وانت روش انداخت.قطر فیلتر روغن تراکتور بزرگتر از نیسان بود.اینمشکلی ایجاد نمیکنه؟

  14. سلام من فیلتر روغن سرکان گرفتم برا سوزوکی ۲۰۰۰ که ۶ تا سوراخ داذه ولی تو فیلتر اصلیش ۸ تا سوراخ بود آیا مشکلی پیش نیاد عوض کنم؟

      • سلام من تیگو 5 دارم، از وقتی روغن عوض کردم و فیلتر ۶ سوراخ گذاشتم، اگر ماشین ۲ ساعت خاموش باشه اولی که ماشین روشن میکنم ۱ تا ۲ ثانیه اول یه صدای خرخری میده بعد تموم میشه صداش،

  15. سلام
    من یک رنجرور مدل ۱۹۷۵ دارم
    فیلتر روغن آریا شاهین استفاده می کنم
    پس با توجه به توضیحات شما و دوستان ، پایه بلند یا کوتاه بودن فیلتر روغن تاثیری در فشار روغن و کیفیت روغن رسانی از فیلتر به موتور نداره

    • فیلتر روغن بلند به دلیل سطح بیشتر کاغذ تسویه بالاتری انجام میدهد و بیشتر کار میکند. ولی در کل برای یک دوره کارکرد فیلتر و روغن می توان با خیال راحت از هردو نوع بلند و کوتاه استفاده کرد.

  16. سلام عرض احترام و خدا قوت خدمت شما، مهندس جان بنده خودرو آریزو ۵ توربو دارم و تعویض روغن بجای استفاده از فیلتر روغن مخصوص این خودرو از فیلتر روغن سرکان مدل پیکانی استفاده کردن البته خودش گفت پیکانی ظاهرش قرمز رنگ بود با شش سوراخ حالا خواهشاً بفرمایید مشکلی داره؟ یانه فابریک خودش آبی رنگ بود همه جایش هم نوشته چینی و آرم چری بود ،امروز از سر ترس و استرس رفتم شرکت چری یک فیلتر دیگه گرفتم که هشت سوراخ داشت با برند تام فیلتر سر راه بردم دوباره نشون تعویض روغن محلمون دادم و به من گفت همون فیلتر روغنی که من برات انداختم سرکان بود و کیفیتش بالاتر از این هست که از شرکت گرفتی اما گفت میل خودته بیار تا برات دوباره عوضش کنم،مهندس جان چکار کنم؟

    • سلام فیلتر روغن پیکانی از نظر کارایی مشکلی نداره ولی از بابت ضمانت، شرکت سرکان فیلتر روغن پیکان را روی چری یا آریزو 5 توربو ضمانت نمیکند و بهتر است روی فیلتر نام خودرو قید شده باشد. فیلتر باوین مخصوص خودرو چری 315 و تیگو 7 و آریزو 5 توربو در بازار موجود است.

  17. سلام آقا خیلی ممنون از توضیحات علمی شما کاملا شمرده و منطقی بودند

    عرض کنم‌سطح مقطع فیلترای ۸ سوراخه ای که‌من دیدم سوراخ وسط کوچیکتر سطح‌مقطعش از سراخ های ۸ تایی، این ایرادی نداره برای بهم ریختن فشار روغن یا هرچیزی؟ چون استانداردش برابره

  18. با سلام و خسته نباشید
    من امروز فیلتر روغن ماشینم که ۴۰۵ دوگانه هست رو عوض کردم فیلتر قبلیش ۸ سوراخ بود و فیلتری که الان انداخته ۴ سوراخه میخواستم بدونم مشکلی واسه موتور پیش نمیاد ؟؟؟؟!

  19. من میخام هر دو بار که روغن عوض کردم یکبار فیلتر روغن رو عوض کنم و فقط روغن سوخته داخل فیلتر رو خالی کنم و دوباره نصبش کنم. از نظر شما این کار ضرری داره ؟

  20. ببخشید کدام شرکتها فیلتر سوپاپدار تولید میکنن روی فیلترها که چیزی ننوشته است و اینکه فیلتر پراید رو برای تیبا و ساینا… میبندن پس اگر مشکلی از بابت فیلتر پیش بیاد تولید کننده ضمانتی در این مورد نداره

  21. سلام و عرض ادب
    بنده لیفان x60 دارم پارسال زمستون روغن و فیلتر رو عوض کردم از برند اروو استفاده کردم قبل از اون هم از اروو استفاده میکردم ولی بعد از تعویض واشر دور فیلتر بیرون میزد و روغن بیرون می‌ریخت چند مدل فیلتر دیگه از جمله پیکانی و تویوتا استفاده کردم ولی نشد و مجبور شدم همون فیلتر اروو قبلی که رو ماشین بود رو استفاده کنم و الان بعد از ۲ بار تعویض روغن میخوام فیلتر رو عوض کنم و ترس از دوباره بیرون ریختن روغن دارم حالا سوال من اینه که آیا مشکل از جنس فیلترها هست یا اویل پمپ ماشین؟

    • سلام میتونه مشکل از فیلتر باشه بدین صورت که سوپاپ فیلتر عمل نکنه و هنگام سرد بودن موتور در زمستان روغن بیرون بزنه.
      البته از خرابی سوپاپ اویل پمپ هم میتونه باشه. لطفا فقط از فیلترهای استاندارد ایرانی استفاده بفرمایید.

  22. سلام و عرض ادب
    دوست عزیز بنده کامیون یورو ۶ ولوو و رنو دارم که هر دو موتورش یکی هست
    قیمت فیلتر اصلی این کشنده بالای یک میلیون هشتصد هزار تومن هست و موتور ۳ تا فیلتر روغن داره

    هر تعویض روغن این کامیون هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیون تومان بر دوش ما می‌گذارد

    تعدادی دوستان آمدن پایه فیلتر را تراشیدن و از فیلتر نسل قبل استفاده می‌کنند گه قیمت مقرون به صرفه ای داره

    میخواستم ببینم انجام این کار تاثیری در روغن کاری دارد یا خیر
    اگر قطر و و طول فیلتر متفاوت باشه چگونه هست ممنون میشم کامل توضیح بدید

    • سلام معمولا فیلترهای مصرفی خودروهای سبک و سنگین طبق نیاز موتور طراحی می گردد و هرگونه دستکاری و تغییر اندازه ممکن است روی کارکرد موتور تاثیر مخرب بگذارد.
      لذا از تغییر دادن و تراشید پایه و فیلتر خودداری نمایید و تا ساخت فیلتر روغن ولوو و رنو یورو 6 با کیفیت توسط شرکتهای ایرانی صبر بفرمایید.

    • سلام برند کاسپین در هر شرکت فیلتر سازی تولید گردد، از استاندارد همان شرکت استفاده می نماید. در کل کارخانه فیلتر سازی نیست و صرفا یک برند است.

  23. سلام و عرض خسته نباشید من پژو پارس دست دوم تازه خریدم و بعد تعمیر اساسی به سفر رفتم موقع برگشت به دلیل شرجی بودن هوا ماشین داغ کرد و چراغ استپ ماشین روشن شد بعد خنک کردن موتور چراغ روغن روشن شد بنده ماشین رو به تعمیر گاه بردم و اویل پمپ و دوش روغن و فشنگی رو عوض کردم ماشین چراغ روغنش خاموش شد و دوباره بعد یه مدت روشن شده به تعمیر گاه رفتم گفت احتمال زیاد مال میلنگ و یاتاقان ها هسته در راه برگشت فیلتر روغن رو عوض کردم و چهار سوراخ گذاشتم و چراغ روغن خاموش شد ایا مشکل بنده حل شده یا واقعا مال یاتاقان های ماشین هست؟

  24. با سلام خدمت دوستان
    یه سوال داشتم خدمت شما فیلتر روغن پژو پارس xu7p با فیلتر روغن پارس xu7 یکیه یا فیلتر روغن پژو پارس tu5 مناسبشه لطفا راهنمایی کنید؟ ممنون میشم

  25. سلام خسته نباسین ببخشید من یه ۴٠۵دارم. تا قبل از عوض کردن روغن و فیلتر روغن. سالم بود وقتی این دو تا عوض کردم وقتی شتاب میگیرم یه صدای فیسه ای داخل کابین میاد وقتی شیشه میکشم بالا بعد وقتی دنده پنج هستم به تدریج دنده کم میکنم تا بیاد دنده ۳.و دور موتور وقتی داره میاد پایین یه صدای تق تق میده مثل صدای گایت سوپاپ و خشکی. و وقتی باز گاز میدم صدا ول میشه. از چی میتونه باشه.

  26. سلام بنده یه ماشین لیفان ایکس۶۰ مدل92دستی دارم یه فایتر روغن از دیجی کالا سفارش دادم الان بهش نمی خوره راهنمایی کنید

  27. سلام وقت بخیر من یه تیبا دارم که تازه روغنش عوض کردم و اینکه تو جاده ماشین در حرکت ک داغ میشه انگشتی ها به صدا میان وبعد از توقف چند دقیقه ایی بعد صدا قطع میشه مکانیک میگه فیلتر چهار سوراخه ببندم ،تاثیر داره بنظر شما؟

    • صدای میل سوپاپ هست و به فیلتر ربطی ندارد. باید از روغن 40-10 حتما استفاده کنین تا فلوتی سوپاپ جرم نگیره

  28. سلام.
    صد البته فیلتر های روغن چهار سوراخ فشار روغن رو بالا نگه می‌دارند و برای پژو های موتور ۲۰۰۰ که ممکن است اویل پمپ ضعیف تری نسبت به مدل های بالاتر داشته باشند استفاده می‌شود.
    برای اثبات این موضوع اگر امکانت و هزینه و وقت این آزمایش را دارید حتماً این آزمایش را انجام بدهید.
    گیج عقربه دار فشار روغن موتور پژو را که معمولاً دست ساز هستند رو تهیه کنید یکبار وقتی فیلتر چهار سوراخ رو بسته اید گیج رو به محل فشنگی روغن ببندید و فشار رو اندازه بگیرید و صد البته فقط روی پژو های مدل ۲۰۰۰ امتحان کنید سپس دوباره فیلتر شش سوراخ یا هشت سوراخ را بسته دوباره فشار روغن موتور رو اندازه‌گیری کنید متوجه تفاوت فاحش این دو فیلتر خواهید شد

  29. سلام فیلتر ۴ سوراخه به مراتب بهتر از ۸ سوراخه است . اگر قطر سوراخ دوبرابر بشه که نیست ،سطح مقطع ۴ برابر میشه . هر کسی اویل پمپ ضعیف داره پیشنهاد ۴ سوراخه

  30. سلام من یک تیگو 5 دارم که فیلتر روغن اصلیش 8 سوراخه و در حال حاضر فیلتر اصلیش نایاب شده شما میدونید چه فیلتر روغن هایی به این ماشین میخوره؟

  31. باعرض سلام اول از همه متشکر از بابت راهنمایی زحمات شما
    ببخشید من ماشینم شاهین هستش امروز تعویض روغنی فیلتر پرایدی سرکان رو گذاشت گفت پرایدی میخوری ممنون میشم راهنمایی بفرمایید اشکالی نداره مشکلی پیش نماید

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.