فیلتر روغن چهار سوراخ و هشت سوراخ چه تفاوتی دارند؟

14
5259
فیلتر روغن نیسان ماکسیما
فیلتر روغن سبک تکساز

برای پاسخ به این سوال بار دیگر مدار روغن را با هم مرور خواهیم کرد.
پس از استارت زدن و به گردش در آمدن پیشرانه، یک پمپ مکانیکی داخل مخزن روغن به گردش در می آید و روغن درون کارتل را با قدرت مکش کرده و از سوراخ های دور فیلتر روغن عبور میدهد. پس از وارد شدن روغن به داخل فیلتر، روغن از کاغذ فیلتر عبور کرده و از لوله ی اسپیرال خارج میشود.


چرا در فیلتر روغن از لوله ی اسپیرال استفاده میشود؟
روغن وارد شده به درون فیلتر روغن از کاغذ صافی عبور کرده و با فشار وارد لوله ی اسپرال که در مرکز فیلتر روغن است وارد میشود.لوله ی اسپیرال همانطور که از نامش پیداست حالت مارپیچ دارد تا روغن را به حالت چرخش و با فشار مناسب وارد مدار روغن کند.


نقش سوپاپ نگهدارنده ی روغن در فیلتر روغن چیست؟
در زیر سوراخ های دور فیلتر روغن یک لاستیک ارتجاعی نقش سوپاپ یکطرفه را ایفا میکند که روغن با فشار وارد فیلتر میشود ولی از آن نمیتواند خارج شود.البته لازم به ذکر است که این سوپاپ در فیلتر های تقلبی صرفا نمایشی میباشد.

حال سوال دیگری پیش می آید که وجود این سوپاپ و نگه داشتن روغن به چه علت است؟ در استارت اولیه تا پیشرانه پمپ روغن را به گردش در بیاورد و روغن را به داخل فیلتر پمپ کند مدت زمانی به طول می انجامد که روغن ذخیره ی درون فیلتر روغن، جهت عدم آسیب به موتور، این زمان کوتاه را جبران میکند و یکی از راه های شناخت فیلتر های نامرغوب در استارت اول و مدت زمان خاموش شدن چراغ روغن مشخص می شود.
فیلتر روغن استاندارد یک سوپاپ اطمینان هم دارد.نقش سوپاپ اطمینان در فیلتر روغن چیست؟ در روزهای سرد زمستان در استارت اولیه روغن درون کارتل روغن بسیار غلیظ میشود و این غلظت زیاد باعث میشود که کاغذ فیلتراسیون اجازه ی ورود به روغن را ندهد و از طرفی پیشرانه ی تشنه خودروی شما شدیدا به این روغن نیازمند است؛ از این رو فشار روغن در لایه ی بیرونی فیلتر روغن ایجاد میشود که این فشار منجر به فشرده شدن فنر سوپاپ اطمینان شده و روغن تسویه نشده جهت رفع تشنگی موقت پیشرانه وارد مدار روغن میشود و این عمل تا زمانی که روغن گرم شود و غلظتش کاهش یابد ادامه پیدا میکند ضمنا این اتفاق زمانی که فیلتر روغن خودروی شما کثیف می گردد هم رخ خواهد داد. از این رو توصیه میکنم فیلتر روغن خودروی خود را با تعویض هر روغن تعویض نمایید تا هزینه های سنگین تعمیر موتور دامن گیرتان نشود.


حال میرسیم به سوراخهای اطراف فیلتر روغن و این سوال پیش می آید که فیلنر چهار سوراخ و شش سوراخ و یا هشت سوراخ چه تفاوتی باهم دارند؟

در واقع سطح مقطع سوراخ های دور فیلتر روغن با سطح مقطع سوراخ وسط فیلتر که در واقع خروجی روغن ما است برابر باید باشد پس اگر به فیلتر های چهار سوراخ توجه کنیم متوجه میشویم سطح مقطع سوراخ ها بزرگتر از سطح مقطع فیلتر های هشت سوراخ است و در واقع این موضوع هیچ اهمیتی در عملکرد فیلتر ندارد زیرا در هر حال سطح مقطع ورودی و خروجی روغن یکسان خواهد بود.

همچنین هیچگونه تاثیری بر فشار روغن موتور خودرو ندارد.
مطالب فوق حاصل تجربیات بنده بوده و خواهشمندم که اساتید اشکالات احتمالی را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارند .
سخن آخر سرویس تک با ارائه ی فیلتر های استاندارد به سلامتی خودروی شما کمک خواهد کرد.

14 دیدگاه‌ها

  1. با عرض درود وادب آیا عملکرد فیلتر ۸سوراخ و ۶سوراخ با یه قطر هم انداره در عملکرد موتور تاثیر دارد

  2. یا یه طور ساده تنها تفاوت فیلتر روغن موتور بنلی و پراید در تعداد سوراخها می باشد آیا جایگزین کردن این دو مشکل دارد.. چون فلتر بنلی گرون هست.. با تشکر

    • سلام فیلتر روغن پراید شش سوراخ و ۸ سوراخ وجود دارد . برای بنلی استفاده از فیلتر روغن پراید مشکلی ایجاد نمی کند و کارکرد دو فیلتر یکسان است.

  3. سلام…هیچ تفاوتی بین فیلترروغن هشت سوراخ وشش سوراخ درعمل کرد خودرو نیست…سوراخ های روی فیلتر بخاطر این است مجرای خروجی روغن روی سیلندر یا پایه فیلتر یک عدد میباشد وقتی فیلتر به روی خودرو بست میشود معلوم نیست که روی مجرای خروجی روغن قرار گرفته یاخیر..به خاطر همین فیلترها برخی ۴سوراخ بزرگ بعضی ۶سوراخ و برخی ۸سوراخ دارند وهریک ازسوراخ ها به مجرای خروجی روغن نزدیک بود روغن بتواند به راحتی واردفضا فیلتر روغن شود..

  4. با سلام من فیلتر x33 گرفتم اندازه آن یک سانت از فیلتری که روی ماشین بود بزرگتر بود آیا توی عملکرد خودرو تاثیر داره البته صدای موتور زیاد شده آیا ربطی یه فیلتر داره
    با تشکر

    • ارتفاع فیلتر در حد یک سانت تاثیری روی عملکرد فیلتر ندارد. از نظر فنی فیلتر های بلند تر میتوانند مقدار بیشتری روغن را تصفیه کنند. ضمنا تاثیری در صدای موتور ندارد.

  5. آیا روشن شدن چراغ روغن در حالت سلو وقتی خودرو داغ است به سوراخ فیلتر روغن ربط دارد؟

    • روشن شدن چراغ روغن اگر به واسطه فیلتر باشد، آن فیلتر معیوب بوده و باید تعویض گردد. همچنین برخی از برندهای فیلتر که کیفیت را رعایت نمیکنند و از کاغذ نامرغوب و سوپاپ نامرغوب در فیلتر خود استفاده کرده اند موجب سو زدن چراغ روغن و یا روشن ماندن آن می گردند. لذا استفاده از برند معتبر برای فیلتر بسیار ضروری است.

  6. سلام یک سوال داستم
    اگر وسط فیلتر روغن را جلوی دهان قرار دهیم و فوت کنیم نباید هوا از اطراف خارج شود ؟
    آیا اگر هوا خارج شود سوپای فیلتر خراب یا تقلبی هست ؟

    • سلام
      به دلیل وجود سوپاپ برگشت روغن نباید هوا بتواند از سوراخ وسط وارد و از سوراخهای دور خارج شود. و اگر اینطور بشود سوپاپ برگشت روغن خراب است.

  7. سلام جناب مدیر
    من یه پراید ۱۳۱صفر خریدم
    بعد کارکرد ۱۴۰کیلومتر دیدم خودرو روغن ریزی کرده
    که تعویض روغنی بهم گفت فیلتر روغنت ترکیده
    بعد من تو سایت خوندم که دلیل ترکیدن فیلتر روغن خرابی سوپاپ اطمینان هست که در پایه فیلتر روی خودرو نصب شده حالا خواستم بدونم پراید سوپاپ اطمینان روی پایه فیلتر داره ؟یا اینکه نه خود فیلتر سوپاپ اطمینان داره؟

  8. سلام مدیر محترم خدا عمرت زیاد کنه که زکات دانست را میدهی یه ماشین پیکاپدارم تا حالا ار بار م یلنگ زده هر دو با ر بیشتر از ۱۰۰۰تا کارنمی کنه تو ۱۰۰۰ تا دوبار روغن فیلتر عوض کردیم الان دوباره صدا افتاده تو ابه خدا راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید