فیلتر هوا چیست و چه وظیفه ای دارد؟

0
441

فیلتر هوا چیست و چه وظیفه ای دارد؟چگونه میتوانیم تفاوت فیلتر هوای مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهیم؟

خودروی ما برای روشن شدن نیاز دارد تا درست مثل ما تنفس کند. فرض کنید برای ورزش و دویدن به پارکی برویم و مشغول دویدن شویم اما در این حین مجاری بینی ما کیپ شده باشد و نتوانیم به درستی تنفس کنیم در این زمان بازدهی دویدن ما کم شده و برای ادامه ی این کار نیاز به انرژی بیشتری داریم و در نهایت نمیتوانیم تند بدویم تا زمانی که مجاری بینی خود را کاملا پاک کرده و بتوانیم درست تنفس کنیم.خودروی ما هم برای روشن ماندن و حرکت کردن نیاز به اکسیژن کافی دارد که منشع دریافت این اکسیژن فیلتر هوا است.

استفاده از فیلتر هوای نامرغوب ارزان چه پیامد هایی به دنبال دارد؟

شاید گاها برای انتخاب فیلتر هوا مردد شده باشیم و یا قیمت ارزان یک فیلتر وسوسه ای برایمان به وجود آورده باشد و با خود بگوییم فیلتر فیلتر است دیگر اما برای انتخاب یک فیلتر خوب باید نکاتی را مد نظر داشته  باشیم فیلتر های ارزان تر برای این ارزان هستند که مساحت کاغذی که در آن استفاده شده کم هست در نتیجه تعداد چین های کاغذ فیلتر نیز کم تر خواهد بود.شرکت های استاندارد معمولا حداقلی را برای تعداد چین فیلتر مشخص میکنند مثلا در فیلتر هوای پراید حداقل چینی که در نظر گرفته شده ۶۵ چین است که در بهترین حالت تعداد این چین ها میتواند ۷۳ عدد باشد .
بین هر دو چین کاغذ از چسب مخصوص استفاده میشود که بعضی از شرکت های سازنده از چسب های نامرغوب و یا برای صرفه جویی از چسب کمتر استفاده میکنند که نتیجه ی آن عدم چسبیدن کامل و سوراخ ماندن فیلتر میشود در نتیجه هوای وارد شده به محفظه ی احتراق هوای تصویه نشده خواهد بود .

حال این سوال مطرح میشود که مساحت کمتر کاغذ و چین کمتر چه اختلالی ایجاد میکند؟

در بالا مثالی راجع به دویدن زدیم که درست در این مسئله صدق میکند. زمانی که فیلتر هوا از مساحت کمی برخوردار باشد و یا تعداد چین آن کم باشد خودروی ما برای حرکت به انرژی بیشتری نیازمند خواهد شد زیرا به درستی نمیتواند تنفس کند، پس مصرف سوخت خودرو بالا رفته و همچنین بازده خودروی شما پایین می آید و شاهد خواهیم بود که خودروی ما تنبل خواهد شد. این اتفاق زمانی که فیلتر هوا کثیف شود هم صادق است.

به طور کلی بعد از هر تعویض روغن، تمام فیلترها تعویض می شوند و هر تعویض روغن در بازه ی مسافت ۵ الی ۷۰۰۰کیلومتر انجام میشود.

مصرف سوخت پراید به صورت میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ الی ۸ لیتر است که این مصرف سوخت در صورت استفاده از فیلتر نامرغوب به حدود ۹ الی ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.

اگر مصرف سوخت را در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر حساب کنیم و بازه ی تعویض روغن و فیلتر ها را ۷۰۰۰ کیلومتر در این مدت ۴۹۰ لیتر بنزین   مصرف کرده ایم.

حال اگر این مسافت را با فیلتر نا مرغوب طی کنیم مصرف سوخت خودروی ما در ۷۰۰۰ کیلومتر می شود ۶۳۰لیتر  یعنی ۱۴۰ لیتر بیشتر از حد نرمال !!!!

در نهایت لازم میدونم این نکته رو یاد آوری کنیم که شاید برخی از دوستان بگویند مصرف سوخت پراید کمتر از این حرفا هست… اما این در صورتی هست که ساعت کیلومتر شمار شما سرعت و مسافت دقیقی به شما بدهد، در صورتی که در اکثر خودروهای داخلی ساعت کیلومتر، حداقل ۱۰ کیلومتر بیشتر از حد واقعی را به ما نمایش میدهد که این عدد در خودروی پراید پس از گذشتن از سرعت ۱۰۰ کیلومتر به ۲۰ الی ۲۵ کیلومتر خطا هم میرسد  همچنین مسافت طی شده را هم بیش از حد واقعی نمایش خواهد داد و این موضوع، وهمی ایجاد میکند تا فکر کنیم مصرف سوخت پراید حدود ۶ لیتر است.
سپاس فراوان  از دوستان عزیز و همراهان گرامی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید