چرا روغن خودرو کم می شود؟

0
589

چرا روغن خودرو کم می شود؟ دو دلیل عمده برای کاهش روغن موتور خودرو وجود دارد.  1- به دلیل استفاده از روغن نامناسب یا کارکرد بیش از حد روغن موتور  2- دلیل ناشی از نقص فنی موتور خودرو

استفاده از روغن نامناسب و کارکرد بیش از حد نرمال روغن موتور:

 این عامل به دلیل تبخیر روغن موتور رخ می دهد و تبخیر روغن موتور خود به چند دلیل اتفاق می افتد. مورد اول کارکرد بیش از اندازه ی روغن موتور می باشد، که طبق نظر بیشتر کارشناسان خودرو، کارکرد مناسب روغن در بازه ی ۵ تا ۶ هزار کیلومتر مناسب است و مورد دوم، استفاده از روغن موتور نامناسب و بعضاً استفاده از روغن های تسویه شده می باشد که تاثیرات مخربی در موتور خودرو بر جای خواهد گذاشت.

دلایل و عوامل ناشی از نقص فنی:

 یکی از این عوامل نشت روغن از محل اورینگ ها، کاسه نمدها و واشرهای آب بندی قطعات موتور میباشد که با رویت موتور قابل مشاهده و تشخیص می باشند.

 اما عواملی وجود دارد که شاید کمتر متوجه آن شویم.

دود آبی هنگام استارت زدن:

گاهاً پیش می آید که در هنگام استارت اولیه به موتور خودرو شاهد دود آبی هستیم و پس از روشن شدن موتور خودرو این دود قطع میشود.علت را میتوان در لاستیک های گیت سوپاپ پیدا کرد و با تعویض لاستیک های گیت سوپاپ این مشکل مرتفع خواهد شد. این مشکل خود به کم شدن سطح روغن موتور می انجامد. ولی کم شدن روغن در این حالت محسوس نیست.

روغن سوزی:

 یکی از متداول ترین علت های کم شدن روغن موتور روغن سوزی است.

در صورتی که این عیب در موتور خودرو مرتفع نشود و سطح روغن از حد مجاز پایین تر برود، مانع از روغن کاری مناسب شده و در نتیجه به تخریب یاتاقان و میل لنگ و سوختن موتور منجر خواهد شد.

روغن سوزی چیست؟ نقش روغن در موتور، روان کاری و خنک کردن قطعات متحرک داخل موتور می باشد و یکی از این قطعات که می بایست به خوبی روغن کاری شود محفظه ی سیلندر است. درون محفظه ی سیلندر پیستون قرار دارد و پیستون با حرکت رفت و برگشتی به داخل سیلندر عملیات مکش تراکم احتراق و تخلیه را انجام می دهد و پیشرانه خودرو را به حرکت در می آورد. حال برای اینکه پیستون تمام کمپرس مورد نیاز را با کمترین اتلاف انرژی بتواند ایجاد کند، بر روی پیستون رینگ هایی تعبیه شده است. یکی از این رینگ ها (یک جفت رینگ)نقش کمپرس و دیگری وظیفه ی پاک کردن روغن را از سطح دیواره ی سیلندر ایفا می کند. حال زمانی که با مشکل روغن سوزی مواجه می شویم این رینگ ها در اثر فرسایش و یا عدم روغن کاری مناسب، مصتحلک شده و مقداری از روغن را به محفظه ی احتراق انتقال می دهند که درنتیجه دود آبی اگزوز ایجاد خواهد شد که در هنگام گاز دادن بیشتر هم می شود.

مواردی که در متن فوق ذکر شد مهم ترین عوامل کم شدن روغن در موتور خودروها می باشد.

سپاس از همراهی شما عزیزان. خواهشمندم از نظرات و پیشنهادات خود ما را هم بهره مند بفرمایید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.