آیا جایگزینی فیلتر روغن برای هر تعویض روغن لازم است؟

2
7522

آیا جایگزینی فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن لازم است؟این یک سوال ساده است با جوابهای متعدد!! اغلب تولید کنندگان فیلتر و روغن موتور معتقدند که تعویض فیلتر پس از هر بار تعویض روغن لازم و واجب است. اما برخی از استفاده کنندگان خودرو معتقدند که شرکتهای مذکور به دلیل کسب سود بیشتر این توصیه را میکنند. تولید کنندگان فیلتر روغن، تعویض روغن و فیلتر را پس از هر 3000 مایل یا 5000 کیلومتر یا پس از پایان 3 ماه پیشنهاد میکنند.

بنابراین، در اینجا ما دستورالعمل یک مکانیک با تجربه را برای جایگزینی فیلتر روغن، در هر بار تعویض روغن، برای شما بازگو میکنیم:

فیلتر روغن را با هر تعویض روغن، تغییر دهید؛ ما هم با توصیه تولید کنندگان فیلتر و روغن را برای تعویض فیلتر روغن، در هر بار تعویض روغن ، به شما توصیه میکنیم. مگر اینکه از یک خودرو عتیقه که سیستم تصفیه روغن مناسبی ندارد استفاده کنید که برای چنین خودرویی 5000 کیلومتر یک افسانه است و معمولا در مدت سه ماه کارکرد بسیار کمی دارد. البته برای هر خودرو متفاوت است و برخی از خودرو ها میتوانند تا 10 هزار کیلومتر هم با یک روغن و فیلتر، مورد استفاده قرار گیرند. البته به توصیه های شرکتهای سازنده خودرو نیز توجه کنید.

اگر چراغ سرویس موتور خودروی شما روشن شد نیاز است که قبل از رسیدن یه کیلومتر مورد نظر نسبت به تعویض روغن موتور و فیلتر خودروی خود اقدام کنید. علل مختلفی میتواند به این امر منتج شود که استفاده از اتومبیل در دورهای زیاد و شرایط دشوار از این قبیل است. تعویض روغن پس از روشن شدن چراغ سرویس موتور، فکر بسیار خوبی است چون از هزینه های سرسام آور تعمیر موتور جلوگیری می کند.

 

اگر شما به طور منظم در شرایط سخت تر رانندگی می کنید و اتومبیل شما در ترافیک یا در شرایط حمل بارهای سنگین و رانندگی در هوای گرم استفاده می شود نیاز بیشتری به تعویض روغن دارد.

فیلتر روغن بخش مهمی از عملکرد سیستم موتور شما است. با توجه به قیمت بسیار پایین فیلتر های روغن، عدم تعویض آن در هر بار سرویس روغن، باعث مختل شدن عملکرد فیلتر شده و شاید شما اصلا متوجه این مساله نشوید چون وقتی فیلتر بیش از حد کثیف و منافذ آن بسته میشود، سوپاپ اطمینان آن عمل کرده و برای رساندن روغن به موتور و بی روغن نماندن موتور، روغن را بدون فیلتراسیون از خود عبور داده و این امر موجب وارد شدن جرم و آلودگی و ذرات آهنی مخلوط در روغن، به موتور خودروی شما می شود و در صورت تکرار، اجزای موتور نظیر پمپ روغن و لوله های انتقال روغن دچار جرم گرفتگی و در نهایت منجر به نرسیدن روغن به موتور و سوختن موتور می گردد.

توصیه ما هم به شما تعویض فیلتر روغن در هر بار سرویس روغن می باشد. در صورتی که هرگونه سوالی در مورد خودرویتان و تعویض فیلتر و روغن و نیز سایر مشکلات خودرویتان دارید میتوانید با مکانیک با تجربه ما سوالات خود را مطرح نمایید.

2 نظرات

  1. با سلام. آیا میتوان برای تمیز شدن روغن موتورِ در حال کارکرد و استفاده طولانیتر از روغن موتور، زودتر از موعد (مثلا بعد از حدود ۲۵۰۰ کیلومتر کارکرد)، بدون آنکه روغن موتور را تعویض کنیم، فیلتر روغن را عوض کنیم؟ آیا اینکار ممکن است باعث آسیب به موتور شود؟

    • سلام نیازی به این کار نیست و فقط اتلاف وقت و هزینه است زیرا فیلتر روغن به راحتی میتواند تا چند هزار کیلومتر، روغن را تصفیه نماید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.

با این شرایط موافق هستید.